Dette site er i arkiv tilstand og bør ikke aktivt benyttes!


Debat

For at du kan oprette indlæg i debatten kræver det at du har en profil og er logget ind.

OPRET PROFIL
0   7

Når kollektivet rammes

De fleste lærere har prøvet at stå med en klasse, hvor det nærmest har været umuligt at gennemføre den planlagte undervisning grundet udfordringer. Dilemmaet for mig som lærer bliver så udfordringen overfor den gruppe elever, som gentagne gange må se til, mens jeg gør mit bedste for at nærme mig det planlagte - hvad kan jeg gøre for dem?

1   15

Nyt om net

”IT har som udgangspunkt ikke noget at gøre med pædagogik” Gert Biesta, Lucas Cone, Steen Nepper Larsen, Brian D. Mårtensson, Thomas Å. Rømer og Keld Skovmand

1   7

"Tæt på sandheden" – om Ukraine

En omtale og en anbefaling

0   18

Skal man le eller græde?

Tålmodighed er en dyd, siges det. Den er sat på prøve, senest i tilfældet regeringens Tysklandsstrategi. Det belyses i denne blog gennem bl.a. spørgsmål fra formand for Folketingets Europaudvalg og svar fra udenrigsminister Jeppe Kofod.

0   4

And the Winner is..

Samarbejde og projekter på tværs af landegrænser er enormt givende. Ikke nok med, man kan skabe et godt netværk som lærer, eleverne får også mulighed for at lære om livet i andre lande og skabe venskaber på tværs af landegrænser. Nogle gange er projekterne af en så høj kvalitet, at de fortjener at blive belønnet. Det gør man i eTwinning.

Indholdet fortsætter nedenunder

Nyeste sponserede blogindlæg

5   19

En stærk stemme i debatten om skolen er død

Iben Bendikte Valentin Jensen er død

0   3

Alle kan blive flygtning, og mange har en flygtningehistorie

Når krigen rækker ind i klasseværelset (1). Dette er det første blogindlæg af flere om krigen i Ukraine og dens mulige betydninger for skoleliv i Danmark.

1   10

Krigen i Ukraine - hvilke forklaringer til eleverne

Krigen raser og det afføder mange spørgsmål for skolens medarbejdere. ikke mindst hviordan vi tackler elevernes frygt og utyghed.

0   10

Produktion af podcast: Virkeligheden er altings prøve

Lærerstuderende har altid glæde af en praksistilknytning til folkeskolen, hvor didaktiske og faglige overvejeler kan afprøves. En af de første dage i marts var et hold danskstuderende fra Læreruddannelsen i Aalborg på besøg på Farsø Skole, en to-sporet skole i Himmerland. De seks klasser på mellemtrinnet havde fået lov at få ”medieundervisning” af danskholdet på en ”fagdag” for alle eleverne. De sædvanlige lærere på mellemtrinnet var backup, men brugte ellers dagen på fælles forberedelse, så alle konfilkter, alle faglige problemer og alle lærernes glæder var overladt til de unge studerende.

0   5

Hurra for samskabelse!

Samskabelse er et af de hurraord, der har sneget sig ind i folkeskolen, og i de seneste uger har jeg og min klasse været ramt af det - og mod min forventning synes jeg, at det var mega fedt!

0   13

Var det ok at kræve tændt kamera i onlineundervisningen?

Huskede vi spørge til hvad eleverne syntes om online-undervisningen? Gjorde vi gjort nok for at diskutere de krav vi stillede til dem? Vi undersøgte elevers oplevelser efter selv i første omgang at være mødt op med en række krav der mest afspejlede vores egne behov.

5   2

Vores pensionselskab er ikke grønt!!!

WWF dumper Lærernes pensionsselskab i ny rapport.

0   17

Pixie lever stadig. Emma lever også

Ungdomsbøger er ikke bøger til unge. Det er bøger OM unge. Nogle bøger i kategorien ”young adult” kan absolut anbefales til voksne læsere (og til unge). ”Pixie lever stadig” af Sofie Riis Endahl er en bog til unge og til voksne. Og selvfølgelig til alle lærere, der uddanner og danner børn og unge. Det er en bog, der kan anbefales til unge (naturligvis), men det kunne være virkelig godt for mange voksne at læse med. Sådan kan livet være, når man er 18 år. Måske husker man det ikke selv, men Sofie Riis Endahl husker det.

4   34

Åbent brev til Hovedstyrelsen

Da hverken formanden eller Hovedstyrelsen synes at ville svare på mit spørgsmål vedrørende afslag på støtte til borgerforslag FT-09476, har jeg sendt Hovedstyrelsen dette åbne brev. Herefter må jeg sige, at svaret ikke interesserer mig længere, og at forløbet ikke just kan sige at tegne billedet af en faglig forening, der ønsker dialog med medlemmerne.

16   95

Takt og tone i folkeskolen

Musikundervisningen i folkeskolen er i dyb krise. Det er i sig selv en tragedie. Men det er også et tegn på den krise, som fællesskabet i folkeskolen generelt er i.

0   8

Hvordan hjælper vi unge med at få styr på privatøkonomien?

Er tankeløse impulskøb og hurtige kviklån med tårnhøje renter bare dyre lærepenge for de unge i deres vej til at blive ansvarlige forbrugere, eller skal de undervises og hjælpes til at træffe de rette økonomiske valg?

0   14

Alternativ til sommerens aflyste valgfagsprøver: Årsudstilling på tværs af valgfag

Når nu eleverne ikke kan komme til at afslutte deres praktisk musiske valgfag med en prøve, kan vi planlægge en anden form for formidling af deres arbejde: en stor årsudstilling.

0   36

Praktikanter – en ekstraopgave, en hjælp til kommende kollegaer eller bare en økonomisk gevinst?

Vores praktikanter har forladt skolen og taget tilbage til VIA. Nu sidder vi tilbage med spørgsmål! Er elevernes tid blevet spildt? Gjorde vi det godt nok som vejleder for de unge studerende? Vil vi sige ja til praktikanter næste gang? Vil vi gerne være kollegaer med de studerende en dag? Og mange flere tanker melder sig.

10   4

Det bør være lige så normalt, at børn har en frivillig voksen ven i skolen som en frivillig fodboldtræner i fritiden

Det er først og fremmest skolens og familiens ansvar, at børn har et godt skoleliv. Men opgaven er ikke simpel, og frivillige kan være en endnu uudnyttet ressource til at flere trives i deres skole. For hvorfor må frivillige fra lokalsamfundet stå for vores børns fodboldtræning, men ikke støtte deres skolegang?